کد مطلب:188772 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:148

عمر بن عبدالعزیز و خاندان علی
تبعیض های ناروای اقتصادی و سیاسی كه از سوی خلفای قبل و بعد از عمر بن عبدالعزیز نسبت به بنی هاشم و خاندان علی (ع) روا گردید، در روزگار خلافت او تا حدی وجود نداشت؛ زیرا او بر خلاف دیگران، از بیت المال و بودجه ی عمومی همان گونه كه به سایر طوایف و قبایل و طبقات، در خور نیاز و سهمشان می پرداخت، به خاندان علی (ع) نیز كه سال ها در محاصره ی اقتصادی خلفا بودند، سهمی اختصاص داد.

عبدالله، فرزند محمد، فرزند عقیل بن ابی طالب می گوید:

نخستین مالی كه عمر بن عبدالعزیز میان مردم تقسیم كرد، همان مالی بود كه به سوی ما اهل بیت فرستاد، زنان را به مقدار سهم مردان و كودكان را به اندازه ی سهم معمولی زنان عطا كرد. در جریان این تقسیم سه هزار دینار به خاندان ما رسید. علاوه بر این، عمر بن عبدالعزیز طی نامه ای به ما نوید داد كه اگر بر حكومت باقی بمانم، همه ی حقوق پایمال شده ی اهل بیت را به ایشان باز گردانم. [1] .

مسأله ی تقسیم مال میان اهل بیت نباید صرفا به عنوان یك مساعده ی مالی یا مسأله ی اقتصادی تلقی شود؛ زیرا اصولا از زمان معاویه به بعد، و حتی از زمان خلافت ابوبكر، یكی از محورهای اساسی سیاست های دستگاه خلافت علیه اهل بیت كه مدعیان خلافت حقه بودند، اعمال فشارهای اقتصادی و ضعیف نگاه داشتن بنیه ی مالی آنان بود؛ چه در نتیجه ی ضعف اقتصادی، امكان تجهیز و تدارك جریان های ضد استبداد و مدافع ولایت به شدت كاهش می یافت!



[ صفحه 180]




[1] طبقات ابن سعد 5 / 289.